Syftet med den här boken är att vara ett stöd till alla (ledare) som arbetar med barn och ungdomar och som vill skapa en självständig, effektiv och målmedveten grupp. För att komma dit måste gruppen reflektera över sin egen utveckling.
I den här boken bidrar vi med 100 pedagogiska övningar som stärker barns självkänsla, självbild och självmedvetenhet och som även utvecklar deras värderingar. Vi vill bidra med att utveckla trygga barn och ledare genom handfasta övningar i kombination med reflektion.
I boken finns förklaringar och hjälpmedel till dig som ledare för att du på bästa sätt ska kunna använda dig av övningarna. Genom förståelse för grupputvecklingens olika faser, samt insikt kring hur olika ledarstilar påverkar individerna, vill vi stödja ledaren till att nå längre med sin grupp.
OM BOKEN
Boken har sin utgångspunkt i Susan Wheelans forskning om grupputveckling. Hon har tagit fram en modell som innehåller fyra faser en grupp kan befinna sig i. Du får lära dig hur du identifierar vilken fas din grupp befinner sig i, hur du som ledare agerar i de olika faserna.
Övningarna har som syfte att väcka tankar hos barnet och är utmärkta att använda som diskussionsunderlag. Varje övning har kompletterande frågor för att få dem att reflektera över sina tankar, agerande och värderingar. Reflekterar barnen över sin egen utveckling, då blir gruppen stark. En trygg grupp med reflekterande individer som hjälper varandra är därmed målet.
Ambitionen är att övningarna ska öka barnens medvetenhet och självkänsla för att därigenom bli mer ansvarsfulla.
BAKGRUND
Jim Kamen och Mark Holm såg behovet av en bok som kunde vara ett stöd till ledare i olika grupputvecklingar där barn är involverade. De såg en avsaknad av en ren metodbok där man kan få stöd att utveckla sig själv som ledare tillsammans med de barn man leder. Med stöd-finansiering av Region Skåne började projektet KIDDS. För att få en vetenskaplig förankring och för att skapa kreativa, meningsfulla och givande övningar involverades Högskolan i Kristianstad, Kristianstad Akademi, och fyra mycket engagerade lärarstudenter i projektet
I början av 2020 tog boken form och tillsammans med illustrationer och beskrivande text till övningarna utvecklades boken till att vara en komplett metodbok med tydlighet och pedagogisk betoning. Boken kombinerar forskning och lättillgänglig information gällande ledarstilars påverkan på individen och grupp utvecklingen. Framtagandet av denna bok gav material till flera liknande metodböcker inom områdena hälsa, kost och motion för fyra framtida projekt.
Susan Wheelan beskriver i boken ”Att skapa effektiva team” att en grupps utveckling omfattar fem faser. Hennes modell, Integrerad modell för grupputveckling (IMGD) beskriver fyra stadier i en grupps utveckling och ytterligare ett stadie för att åskådliggöra gruppens upplösande. Modellen sammanfattar aktuell forskning och har inslag från andra modeller inom området för grupputveckling. Enligt Wheelans forskning finns dessa utvecklingsstadier i alla grupper. Att förstå vad som sker i en grupps olika stadier är viktigt både för ledare och barn.
Forskaren Ann S Pihlgren har studerat effekten av olika undervisningsstilar och beskriver detta i boken ”Undervisning i förskolan: att skapa lärande undervisningsmiljöer” (2017). Pihlgren har identifierat fem olika stilar som har olika effekter på gruppens inlärning. Hennes forskning kan appliceras på alla typer av grupper; fotbollslaget, konfirmationsgruppen, skolklasser, arbetsgrupper m.m. Om man vill få en grupp att bli trygg och självständig måste din undervisningsstil genomsyras av tydlighet, strukturer, relationsskapande, stöttning och reflektion.
Det är viktigt att du identifierar vilken fas din grupp befinner sig i för att veta vilka övningar som passar din grupp just nu. En riktlinje är att nya grupper oftast befinner sig i fas 1 och när det pågår konflikter är de förmodligen i fas 2. Om du har tålamod och lägger mycket tid och energi på att stärka gruppen så kanske du lyckas få dem till fas 3. Gruppen kommer då behöva vägledning men kan fortfarande hamna i fas 1 eller 2 igen. Därför är det viktigt att ni arbetar med gruppstärkande övningar regelbundet. Till varje övning finns det reflektionsfrågor.
Med gedigen kunskap och förståelse inom projektledning, såväl nationellt som internationellt, har Jim erfarenhet om grupp-, individ- och organisationsutveckling. Med stark drivkraft för att utveckla barn och vuxna, ser Jim stora möjligheter med denna bok.
Med mångårig erfarenhet från att leda grupper, både nationellt och internationellt, har Mark bred erfarenhet av grupputveckling och hur ledare och grupp samspelar och påverkar varandra under olika situationer.